جستجو
   
    Delicious RSS ارسال به دوستان خروجی متنی
    کد خبر : 20177
    تاریخ انتشار : 25 آذر 1391 18:6
    تعداد بازدید : 852

    ارزیابی اقدامات آلودگی هوا

    ارزیابی اقدامات آلودگی هوا

    براستي مسبب آلودگي هواي تهران چه كساني هستند ؟
    پنجاه و هشتمين جلسه كميته محيط زيست شوراي شهر تهران به رياست دكتر معصومه ابتكار، عضو شورا و رييس كميته محيط زيست، به جلسه اي داغ و پر چالش بدل شد.

    ارزیابی اقدامات آلودگی هوا

    براستي مسبب آلودگي هواي تهران چه كساني هستند ؟
    پنجاه و هشتمين جلسه كميته محيط زيست شوراي شهر تهران به رياست دكتر معصومه ابتكار، عضو شورا و رييس كميته محيط زيست، به جلسه اي داغ و پر چالش بدل شد.
    اين نشست عصر روز هشتم بهمن ماه با حضور جمعي از مسئولان شهرداري، پليس راهنمايي و رانندگي، نمايندگان خودروسازان، مديرعامل ستاد معاينه فني خودرو و مديرعامل شركت بازرسي كيفيت و استاندارد و ديگر دست اندركاران مساله آلودگي هواي شهر در محل شوراي شهر تهران در خيابان بهشت برگزار شد.
    در ابتدا دكتر ابتكار رييس جلسه با ارائه تحليلي از اقدامات يك ماه گذشته مسئولان براي كاهش آلودگي هواي شهر، خواستار ارائه گزارشي از وضعيت معاينه فني خودروها شد. نوروزي مسئول ستاد معاينه فني خودرو نيز با ارائه آماري از فعاليت هاي يك ماه اخير ستاد متبوع خود و مقايسه آن با ماه هاي قبل، ارزيابي خود را از پيشرفت روند طرح معاينه فني اعلام كرد. وي بدون اشاره به صف هاي طويل ايجاد شده در پشت مركز معاينه فني تهران، روانتر شدن ترافيك پس از اجراي طرح معاينه فني و نيز طرح زوج و فرد و در نتيجه وجود هواي كمتر آلوده روزهاي اخير را نتيجه مثبت فعاليت هاي ستاد معاينه فني عنوان كرد.
    نوروزي همچنين اعلام كرد از پانزدهم بهمن ماه امسال خودروهاي توليدي سال 65 و قبل از آن حق تردد در تهران را نخواهند داشت و به زودي از تردد خودروهاي مدل 75 به پايين هم در تهران جلوگيري خواهد شد.
    البته مدير ستاد معاينه فني خودروها آماري هم از وضعيت ايرادات خودروهاي معاينه شده اعلام كرد كه به علت عدم دقت و فني نبودن، مورد نقد دكتر متصدي معاون رييس جلسه و مهندس وزيري نماينده ايران خودرو قرار گرفت و هر دو ناقد، خواستار اعلام دقيقتر آمارها برمبناي مدل و سال ساخت و سيستم خودروها شدند زيرا عمده مشكلات رد شدن خودروها در معاينه مربوط به خودروهاي با عمر بالاي پنج سال بود.
    معيار هاي قديمي براي خودروهاي امروزي
    منتقد بعدي سخنان مسئول ستاد معاينه فني، احمد نعمت بخش دبير انجمن خودروسازان بود كه معيارهاي معاينه فني خودروها را مربوط به سال 1374 و قديمي عنوان كرد.
    نعمت بخش پيشنهاد كرد براي رفع ابهام و جلوگيري از بروز مشكل و اتلاف وقت مردم، خودروهاي جديد بر اساس استاندارد يورو2 و خودروهاي قديمي بر اساس استاندارد يورو يك معاينه فني شوند. دبير انجمن خودروسازان خواهان آن بود كه براي روزآمد شدن استانداردهاي معاينه فني، به ستاد معاينه مهلت تعيين شده اي اعلام شود و در پايان مهلت، ستاد مذكور موظف به معاينه خودروها بر مبناي استاندارد هاي جديد باشد.
    گزارش يك كارشناس
    اوج جلسه سه شنبه شب در خيابان بهشت، اظهارات قناتي مديرعامل شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران بود كه با ارائه مطالب كارشناسي، تمامي اتهامات اخيري كه برخي مسئولان از جمله رييس پليس راهور تهران و مسئول ستاد معاينه فني به خودروسازان نسبت داده بودند، غيرمستقيم پاسخ گفت.
    قناتي در گزارشي مفصل، بند به بند عوامل آلاينده هواي تهران و اقداماتي كه شركت متبوعش براي كاهش آنها انجام داده اشاره كرد.
    وي بحث استاندارد نبودن و كيفيت نداشتن سوخت و تاثيرات منفي ناشي از آن را در صدر مطالبش بازگو كرد. به گفته اين مقام مسئول، پيش نياز استاندارد آلايندگي در كشور ارتقاي كيفيت سوخت است كه بايد متناسب با فناوري موتور خودروها افزايش يابد.
    نكته مهم ديگري كه قناتي به آن اشاره كرد وجود آروماتيك ها و بنزن در گازهاي خروجي خودروها است كه اين مواد از پايين بودن كيفيت بنزين توليدي پالايشگاه ها ناشي مي شوند و نه از احتراق موتور خودروها.
    بند داغ ديگر مورد اشاره وي اكتان پايين بنزين مصرفي كشور بود كه باعث مي شود براي مثال آلايندگي يك خودرو 405 نسبت به خودروي مشابهي كه بنزين استاندارد مصرف مي كند 47 درصد افزايش يابد و مصرف سوخت آن نيز 1/8 درصد بيشتر مي شود.
    اما تست بخارات بنزين محل مناقشه ديگري بين برخي اعضا شد. بنابر استاندارد آلايندگي يورو2 ، ميزان بخارات بنزين خودرو نبايد از 2 گرم در روز بيشتر باشد و خودروهاي داخلي، حتي آنها كه كنيستر ندارند، اين استاندارد را تامين مي كنند. اين در حالي است كه به گفته قناتي، پمپ بنزين ها مجازند به ازاي هر10هزار ليتر 450 ليتر بخارات بنزيني متصاعد كنند. با محاسبه مصرف روزانه 65 ميليون ليتر بنزين در كشور مي توان مشاهده كرد كه روزانه بيش 292 هزار ليتر بنزين وارد هوا مي شود. اين در حالي است كه اگر 7 ميليون خودروي موجود همگي به طور متوسط روزانه تا 5گرم بخارات بنزين متصاعد كنند فقط 35 هزار ليتر آلايندگي دارند.
    بنابرآمار ارائه شده از سوي قناتي، متوسط توقف يك خودرو  براي دريافت گاز70 دقيقه است كه در نتيجه مصرف بنزين را 3/1 درصد افزايش داده است.
    وي به آلايندگي هواپيماهايي كه در فرودگاه مهرآباد نشست و برخاست دارند نيز اشاره كرد و گفت: بوئينگ 747 در يك نشست و برخاست معادل پيمايش12 هزار كيلومتري يك خودرو منواكسيدكربن و معادل 46 هزار كيلومتر پيمايش خودرو هيدروكربن و اكسيدنتيروژن توليد مي كند، حال محاسبه كنيد آلودگي ايجاد شده در فرودگاه مهرآباد به چه ميزان در آلودگي هواي تهران نقش دارد.
    يك اتهام و دفاع متقابل مجدد
    دكتر رشيدي مديرعامل شركت كنترل كيفيت هوا در ادامه جلسه با اظهارات خود جرقه اي تازه ايجاد كرد و عكس العمل نماينده ايران خودرو را برانگيخت. وي با بيان اينكه آلاينده بنزن در تهران 10تا 25 برابر استاندارد جهاني است، از ايران خودرو گلايه كرد كه كنيستر بر روي محصولات خود نگذاشته و سبب ورود بخارات بنزين به هواي تهران مي شود.
    ابتدا قناتي مديرعامل شركت بازرسي بلافاصله اظهارات خود را مبني بر مشكل سوخت بنزين مصرفي كشور تكرار كرد و گفت چرا از ورود بنزن به سوخت جلوگيري نمي شود؟ اما رشيدي همچنان بر لزوم بكارگيري قطعه كنيستر تاكيد داشت. اصرار او در حالي بود كه پيش از اين قناتي با ذكر آماري مستند و مقايسه بنزين متصاعد شده از خودروها با بنزين تبخيرشده از جايگاه هاي سوخت، از ضعف استاندارد پمپ بنزين ها پرده برداشته بود؛ اين اصرار نابجا واكنش كيوان وزيري نماينده ايران خودرو را هم در پي داشت. وي از اينكه عده اي دائما مشكلات بنزين داخلي را ناديده مي گيرند و خودروسازان را مورد سوال قرار مي دهند ابراز تعجب كرد. به گفته وي اشكال گيري هاي بي مورد از خودروسازان در حالي است كه عدد اكتان بنزين داخلي از همان زماني كه استاندارد آلايندگي محيط زيست كشور به تصويب مقامات عالي كشور رسيد، بين عدد 73 تا 81 نوسان داشته؛ در حالي كه طبق استاندارد جهاني يورو 2 بايد عدد اكتان 91 مي بود، و باز در عين حال همه محصولات ايران خودرو از اول سال 82 استاندارد يورو 2 را با همان بنزين غير استاندارد تامين كرده اند.
    حق الناس
    مهندس وزيري بيان داشت خودروي پيكان از سال 82 با هزينه تقريبي550 هزار تومان به ازاي هر دستگاه به استاندارد يورو 2رسيد و ساليانه حدود يكهزار ميليارد تومان براي ايران خودرو هزينه داشت. اما دو سال بعد دستور توقف خط توليد آن داده شد. به گفته وي اين هزينه ها از محل سرمايه گذاري ايران خودرو و حق الناس صورت مي گرفت تا خودرو بماند اما نگذاشتند و ايران خودرو آن همه مشكلات اقتصادي و كارگري را متحمل شد تا به خط مشي زيست محيطي كشور براي حفاظت از محيط زيست، لبيك گفته باشد.
    اين مقام ايران خودرو گوشه هاي از عظمت كار و توليد در ايران خودرو  و توليد روزانه 3 هزار خودرو در شرايط سخت تحريم و ورود قطعات به كشور ياد كرد و گفت: قطعاتي مثل كنيستر ،ECU و كاتاليست به سختي وارد كشور مي شوند. اما برخي از مسوولان نظير رييس پليس راهور ناجا اين سختي ها و تبخير هزاران ليتر بنزين در يك جايگاه را ناديده مي گيرند و در مقابل، خروج استاندارد دو گرم بنزين از يك خودرو را در رسانه ها اعلام مي كنند.
    وزيري از منتقدان خواست قدري واقع نگر باشند و خاطرنشان كرد: ايران خودرو پايه گذار اولين مركز تست آلايندگي خودرو در كشور و متولي آزمون هاي آلايندگي بوده و همچنين آخرين مدل مرسدس بنز كلاس E و پژو جديد 407 را وارد بازار كرده در حالي كه بنزين مصرفي اين خودروها استاندارد نيست.
    وي اضافه كرد تا به حال هر تكليف زيست محيطي به ايران خودرو شده انجام داده ايم و با لباس كارگري در خط توليد، پرچم پرافتخار جمهوري اسلامي ايران را به دنيا صادر كرده ايم؛ اما مي بينيم برخي همكاران به جاي برطرف كردن مشكل صف هاي طولاني معاينه فني، به دنبال انتشار آمار و ارقام غير كارشناسي و فشار به خودروسازان هستند.
    سابقه ي خوب تعامل
    در اينجا رييس جلسه به دفاع از ايران خودرو وارد بحث شد و از مشاركت نمايندگان خودروسازان در جلسات كميته محيط زيست تشكر كرد. دكتر ابتكار افزود: قطعا خودروسازان طي سال هاي گذشته همكاري بسيار خوبي با برنامه هاي زيست محيطي داشته اند و علت اين انتظارات از خودروسازان، همين سابقه ي خوب تعامل است.
    وي ابراز اميدواري كرد: اين تعامل بايد ادامه پيدا كند و كماكان ببينيم كه ايران خودرو با آن گذشته خوب در رساندن محصولات به استانداردهاي ملي كه دوران دشواري هم بود و شاهد همكاري و تلاش شما بوديم، اين روند را ادامه مي دهد. وي خواستار آن شد كه با وجود مشكلات و موانعي همچون تحريم ها، سطح استانداردها رعايت شده و حتي ارتقا يابد.
    وي توصيه كرد خودروسازان پيشگامي خود را در زمينه رعايت و ارتقاي سطح استانداردهاي زيست محيطي همچنان حفظ كنند.
    مسواك يا تلويزيون
    در ادمه جلسه اعلام برخي آمارها از سوي مسول ستاد معاينه فني خودرو موجب بحث بين نماينده ايران خودرو و نوروزي شد كه البته با وساطت رييس جلسه ختم به خير شد.
    نورزوي تاكيد داشت كه برخي آمارها در معاينه فني خودروها نشان مي دهد خودروها پس از 5 سال دچار نقص در جلوبندي يا درسيستم هاي ايمني مي شوند كه در همين حال مهندس وزيري از وي به دليل نحوه ارائه آمار و مخاطب قراردادن خودروسازان در موضوع نقايص خودروها انتقاد كرد .
    نوروزي در پاسخ مثالي بيان كرد كه برخي خودرو را مانند مسواك مي پندارند اما خودروساز بايد براي نگهداري آن در طول سالهاي طولاني عمرش چاره كند. نماينده ايران خودرو دراين حال با ذكر مثالي استدلال مسئول معاينه فني را به چالش كشيد؛ وزيري سوال كرد اگر شخصي در منزل يك تلويزيون قديمي سياه و سفيد داشته باشد، مي تواند امروز از سازنده آن بخواهد فورا آن را با يك تلويزيون رنگي نو تعويض كند؟ نوروزي پاسخي براي اين سوال نداشت.
    در انتهاي اين جلسه دكتر شفيع پور استاد دانشگاه تهران به جمع بندي پرداخت و از حاضران خواست به عنوان يك اولويت بر ارتقاي كيفيت و استاندارد سوخت پافشاري كنند. وي همچنين بر لزوم روز آمد كردن معيارها و دسته بندي خودروها بر اساس تكنولوژي براي معاينه فني تاكيد كرد.
    وي ذكر آمار تردد 5/3 ميليون خودرو در تهران را بنا به دلايلي از جمله پيمايش روزانه 53كيلومتر در ترافيك و نيز بحث آلايندگي فراوان موتورسكليت ها نادرست خواند و تاكيد كرد در تهران به واقع معادل تردد 20 ميليون خودرو آلاينده توليد و به هواي شهر وارد مي شود.
    دكتر شفيع پور نيز به نوبه خود ميزان آلايندگي بخارات بنزين در پمپ بنزين ها را با آلايندگي ناچيز خودروها مقايسه كرد و افزود: بايد براي تقليل بخارات بنزين در جايگاه هاي سوخت اقدام اساسي صورت گيرد كه اين موضوع  مورد تاييد رييس جلسه نيز قرار گرفت.
    نشست كميته محيط زيست شوراي شهر تهران در حالي به پايان رسيد كه تقريبا تمامي اتهاماتي كه طي يك هفته گذشته عليه خودروسازان و به ويژه ايران خودرو مطرح شده بود با ذكر دلايل كارشناسي مورد نقد قرارگرفت.
     در حاشيه
    - دكتر مهدوي معاون برنامه ريزي شهرداري در اين جلسه اعلام كرد طي سال هاي اخير هزينه هاي حمل و نقل و ارتباطات بيشترين افزايش را در سبد هزينه خانوار تهراني داشته كه اين موضوع به كاهش رفاه خانوارها انجاميده است. هزينه هاي حمل و نقل خانوارهاي تهراني از 6 درصد در سال 70 به 16درصد در سال 85  افزايش يافته است.
    - به گفته سرهنگ افشار پليس راهور تهران، از دهم آذرماه تاكنون براي روان شدن ترافيك و كاهش آلودگي هواي تهران پنج هزار موتورسيكلت و 20 هزار خودرو متخلف توسط پليس متوقف شده و با 40 هزار خودرو به دليل توقف دوبله و 19 هزار خودرو به دليل توقف در نقاط ممنوعه برخورد شده است و 6 هزار خودرو توقيف شده است.
    - سرهنگ اسديان از پليس راهنمايي و رانندگي گفت 50 درصد وسايل نقليه كشور در تهران شماره گذاري شده و تردد مي كنند. به گفته اسديان 89 درصد آلودگي تهران از وسايل نقليه است كه مسبب يك سوم آن تردد موتور سكليت ها هستند. اسديان پيشنهاد داد طبق  يك برنامه 10ساله فقط موتوسكليت هاي برقي يا همان اسكوترها در تهران مجوز تردد داشته باشند.
    - قناتي اعلام كرد خودروهاي سنگين وارداتي پس از دو ماه كار كرد با گازوئيل داخلي از استاندارد خارج مي شوند. به گفته قناتي در دنيا خودروي غير آلاينده اي كه با سوخت فسيلي كار كند وجود ندارد و حتي بهترين خودروها كه در كاليفرنياي آمريكا حركت مي كنند در هر كيلومتر يك گرم منواكسيد كربن توليد مي كنند.
    - مديرعامل شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران در بخشي از جلسه درخصوص تفاوت موتور OHV روآ با موتور پيكان به دكتر ابتكار رييس جلسه توضيحاتي داد و گفت موتور روآ و وانت باردو با موتور پيكان تفاوت دارد و استاندارد يورو 2 را تامين مي كند.
    - رشيدي مديرعامل شركت كنترل كيفيت هوا اذعان كرد ماده سمي بنزن براي بالا رفتن عدد اكتان به بنزين مصرفي كشور اضافه مي شود كه البته بازهم سوخت كشور تا عدد استاندارد فاصله دارد.
    - وزيري در دفاع از ايران خودرو اشاره كرد كه به نمايندگي ده ها هزار كارگر ايران خودرو در اين جلسه حضور دارد. پاسخ هاي مستدل وي به پرسش ها و اتهام ها تحسين حضار را به همراه داشت.
    - نوروزي مدير ستاد معاينه فني خودروها نيز در اظهاراتي نگراني خود را از وضعيت پمپ بنزين ها و ميزان تبخير بنزين در آنها اعلام كرد.
    - مهدوي معاون برنامه ريزي شهرداري نخستين اولويت اقدامات كنترلي براي كاهش ترافيك و آلودگي هوا را توقف و كاهش مهاجرت به تهران ذكر كرد وي برخي سياستها همچون بومي گزيني در كنكور را عامل تشديد مهاجرت به كلان شهرها عنوان كرد.
    - پيشنهاد نماينده پليس راهور در خصوص بكارگيري اسكوترهاي برقي در تهران مورد استقبال همه اعضا قرار گرفت و احتمالا در آينده نزديك بايد شاهد خروج موتور سكليت هاي بنزيني از شهر تهران باشيم.
     
     


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :
تعداد بازدید کنندگان کل :
تا کنون :
28654675
اکنون :
17